-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45243 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

ملاك مشروعيّت حكومت اسلامي چيست؟
براساس بينش و عقيده اسلامي، چون خداي متعال مالك كل جهان است و همه عالم هستي مَلِك مُلك خداوند است. هيچ كس حق تصرّف در چيزي را ندارد مگر با اذن پروردگار عالم، زيرا او مالك حقيقي است و حكومت بر انسانها نيز در اصل حق خداي متعال مي باشد و از شؤون ربوبيّت او است. هيچ كس حق حاكميّت بر ديگري ندارد مگر آنكه از طرف خداي متعال مأذون باشد، يعني حكومت كسي كه از طرف خداوند نصب شده باشد، مشروع است.
مصداق بارز و مورد قبول همه مسلمانان جهان حكومت رسول گرامي اسلام((صلي الله عليه وآله))مي باشد و ما شيعيان معتقديم كه خداوند متعال بعد از رسول گرامي اش، امامان معصوم((عليهم السلام)) را هم به عنوان جانشينان رسول اكرم((صلي الله عليه وآله)) نصب فرموده است و آنها از طرف خداوند متعال منصوب شده اند كه در بحث امامت مطرح شده است.
ولي در زمان غيبت معصومين چگونه مشروعيّت حكومت اسلامي فهميده مي شود؟
آنچه كه از روايات موجود در كتب فقهي و روايي شيعي به دست مي آيد اين است كه در زمان غيبت، فقيهي كه واجد شرايط مذكور در روايات باشد حق حاكميّت دارد و به تعبير برخي روايات از طرف معصومان((عليهم السلام)) به حكومت نصب شده است. پس مشروعيّت حكومت فقها زائيده نصب عام آنان از سوي معصومان((عليهم السلام)) است(1).

(بخش پاسخ به سؤالات )

ـــــــــــــــــــــ
1 - نقل با اختصار از كتاب پرسش ها و پاسخ ها، آيت الله مصباح يزدي.

ـ3ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.